Fietsen in de hitte - 5 tips

U bent hier

Hoe overleef je de hitte tijdens een fietstochtje?

1. Drink veel!

De meest logische tip, maar veel mensen vergeten dat het enorm belangrijk is om de vochtbalans op peil te houden en voldoende te drinken. Bij een temperatuur boven de 30 graden kun je heel wat vocht verliezen.

2. Ga vroeg op pad

De zonkracht is tussen 11:00 en 15:00 uur op zijn sterkst. Het is dus aan te raden om daarvoor je kilometers te maken. Start eens om 7u 's morgens... verbazend rustig op de weg...
Ideaal op een vrije dag, want dan ‘heb je nog wat aan je dag’ en kun je de rest van de dag herstellen in de tuin of op het strand. Met uiteraard een lekker hersteldrankje…

3. Houd je hoofd koel

Fietsen zonder helm, maar met een pet of een bandana? Dat is natuurlijk niet de bedoeling en ronduit dom! Koop daarom een helm met veel ventilatiegaten. Tegenwoordig beschikt elk helmmerk wel over voldoende ventilatiegaten en is fietsen zonder helm echt niet meer nodig. Een helm met een netje er in is niets warmer, maar houdt wel insecten op een afstand.

4. Pas je route aan

Door je route slim te kiezen kun je het een stuk koeler houden. Zoek het water op of ga lekker het bos is. Een windje vanaf het water werkt verkoelend en in het bos is er schaduw. Zo bepaal je zelf voor een deel hoe warm je het onderweg gaat krijgen. Je route niet te lang maken is ook een simpele manier om je inspanning onder controle te houden.

5. Neem pauze

Misschien houd je normaal niet zo van tussendoor stoppen. Maar met 30-plus op de thermometer is het toch een goed idee om af en toe even een pauze in te lassen. Neem wat koels te drinken en zoek de schaduw op. Plaats ook je e-bike in de schaduw. Daarna ga je als herboren verder! 

Terug naar #MetDeVeeloo Blog