Hoeveel kost een oplaadbeurt van je elektrische fiets?

U bent hier

Dat elektrisch fietsen in de lift zit, hoeven we je niet meer te vertellen. Maar hoeveel kost zo’n e-bike je nu aan verbruik? De energiekosten voor het opladen van de e-bike lijken de Belg niet af te schrikken, terecht of niet? We rekenen het even samen uit.

Bereken zelf je verbruikskosten

Om de herlaadkosten van je fietsbatterij te berekenen, moet je drie aspecten in rekening brengen:

  1. De spanning, uitgedrukt in Volt (V)
  2. De ladingscapaciteit, in ampère-uur (Ah): dat getal bepaalt de autonomie van de accu.
  3. De kostprijs van je elektriciteit per kilowattuur (kWh): dat bedrag varieert afhankelijk van je energieleverancier en energiecontract.

De eerste twee cijfers lees je af op de accu of in de handleiding van je elektrische fiets. Veelal drukt de fabrikant de ladingcapaciteit al meteen uit in wattuur en hoef je beide getallen dus niet meer met elkaar te vermenigvuldigen.

Bosch Powertube 500.jpg

Een voorbeeldje 

We nemen onze Tubo fiets als voorbeeld. Een volledige herlaadbeurt verbruikt in dat geval (36V x 13,4Ah) 483 wattuur (Wh), wat overeenkomt met 0,483 kilowattuur (kwh).

10 eurocent per herlaadbeurt

Uit een steekproef via Mijnenergie.be, die we op 8 juni uitvoerden, blijkt dat het goedkoopste energietarief je 21,43 eurocent per kilowattuur kost.
Dus 0,483 kWh x 0,21 euro/kWh = 0,10 euro voor één herlaadbeurt.

Hoeveel afstand je met één herlaadbeurt aflegt, hangt uiteraard af van verschillende variabelen. Onder meer de gewenste trapondersteuning, je gewicht en het parcours dat je aflegt resulteren in grote verschillen.
Met de Tubo kan je makkelijk 100km gaan rijden met een geladen accu.
Wie zijn accu 150 keer per jaar volledig oplaadt, en dus zo'n 15000km rijdt per jaar, betaalt dus slechts 15 euro aan energiekost!

100 keer goedkoper dan een traditionele wagen

We gaan even vergelijken. Uit ons vorige berekening kunnen we besluiten dat 100km fietsen met een elektrische fiets zo’n 10cent kost.
Voor een wagen die ongeveer 7 liter/100km verbruikt, betaal je al snel 10euro aan brandstofper 100km.
Dat is maar liefst 100keer meer dan bij een elektrische fiets.

Conclusie

De energiekosten hoeven de kosten voor een e-bike niet in de weg te staan. Het type batterij, het type fietser en de keuze van uw energieleverancier kunnen de kosten wel nog met enkele euro’s laten dalen of stijgen.

bron: mijnenergie.be

Terug naar #MetDeVeeloo Blog