Veilig elektrisch fietsen voor senioren 11 tips

U bent hier

Veel senioren durven vaak niet meer te fietsen of voelen zich onzeker op de fiets. Ze zijn bang om hun evenwicht te verliezen. Maar met deze tips kun je langer genieten van de fiets op een veilige manier.

 

Een helm op de e-bike?

Dat spreekt voor zich! Het dragen van een helm vermindert de kans op ernstig letsel bij een botsing of val. In België is er geen helmplicht voor gewone elektrische fietsen. Toch is veelvuldig uit onderzoek gebleken dat een helm bij veel ongevallen ernstig letsel kan voorkomen. Toch raden we het gebruik van de fietshelm aan.

 

Draag je een bril?

Elke bril is anders en niet elk exemplaar is even geschikt om mee te fietsen. Laat je daarom informeren bij je opticien of je met jouw bril veilig de weg op kunt.

 

Zien en gezien worden

Goed zicht is essentieel, zowel voor je eigen veiligheid als die van anderen. Zorg daarom voor goed werkende verlichting, maar ook voor kleding met lichte of opvallende kleuren en eventueel reflecterende strepen. Tip: maak regelmatig je lampen en reflectoren schoon.

 

Spiegeltje, spiegeltje… op het stuur

Als je moeite hebt met achterom kijken of daardoor snel je evenwicht verliest, kan een spiegel op het stuur uitkomst bieden. Vooral aan de linkerkant is dat handig, want dan hoef je niet meer over je schouder te kijken. Maar een tweede spiegel aan de rechterkant zorgt ervoor dat je net wat meer zicht naar achteren hebt. Laat je goed adviseren over de spiegel die bij jou past en de juiste plaatsing hiervan.

testrit met advies_1.jpg

Train je evenwicht

Je evenwicht is van groot belang als je de fiets neemt. Je kunt jezelf trainen om beter je evenwicht te bewaren. Bijvoorbeeld door ’s ochtends en ’s avonds tijdens het tandenpoetsen even op één been te gaan staan. Wissel links en rechts af; op die manier train je elke dag om beter je evenwicht te bewaren.

 

Medicijnen in combinatie met de fiets

Sommige medicijnen hebben invloed op de rijvaardigheid, bijvoorbeeld omdat ze slaperigheid of duizeligheid veroorzaken. Als je een nieuw medicijn krijgt, dan moet je arts of apotheker je hierover informeren. Maar je kunt het ook terugvinden in de bijsluiter of aan een waarschuwing op de verpakking. Wil je zeker weten of jouw medicijn invloed heeft op de rijvaardigheid? Controleer het op deze site.

 

Antislip pedalen

Er bestaan speciale pedalen die de kans op het wegslippen van je voeten kleiner maken. Maar wat voor pedalen je ook gebruikt, pas bij voorkeur ook je schoenen aan: met rubberen zolen glijden je voeten veel minder snel van de pedalen dan met leren zolen.

 

Fiets opnieuw (laten) afstellen

Het kan geen kwaad om je fiets opnieuw af te stellen of dit te laten doen. Bijvoorbeeld door het zadel lager te zetten om op- en afstappen gemakkelijker te maken. Je kunt dan sneller reageren op onverwachte situaties omdat je met je voeten beter bij de grond kunt. En door je stuur in de juiste positie te zetten, kun je eenvoudiger een rechtere fietshouding aannemen.

 

Zet de ondersteuning niet te hoog

Zet je ondersteuningsniveau niet steeds op de hoogste stand. Gebruik deze stand enkel als dit noodzakelijk is en zet hem nadien terug een niveautje lager.

langs de schelde-2_0.jpg

Oversteken? Afstappen!

Als je een straat moet oversteken, kun je het beste even afstappen. Zeker als je moeite hebt met achterom kijken. Kijk rustig beide kanten op en steek dan pas de straat over, lopend of fietsend.

 

Verdeel je bagage

Probeer om zo weinig mogelijk grote en zware spullen mee te nemen op de fiets, zoals boodschappentassen. Doe je dit toch, verdeel de bagage dan zo goed mogelijk over de fiets, bijvoorbeeld door twee fietstassen te gebruiken.

 

Meer tips #MetDeVeeloo Blog