Veilig fietsen voor senioren – 12 tips

U bent hier

Veel senioren durven niet meer te fietsen of voelen zich niet meer zo zeker op de fiets, bijvoorbeeld omdat ze bang zijn hun evenwicht te verliezen. Maar met deze tips kun je langer veilig fietsen.

accu_2.jpg

Nog geen e-bike?

De komst van de e-bike heeft het voor veel mensen mogelijk gemaakt om langer door te trappen. Het fietst gemakkelijker door de trapondersteuning en sommige modellen hebben een ideale lage instap. Maar let wel op de hogere snelheid die je hiermee kunt halen. En wil je er een kopen, laat je dan adviseren en test verschillende modellen. Kies het model dat het beste bij jou past!

Helm

In België is er geen geen helmplicht voorgewone fietsen en elektrische fietsen die maximaal tot 25km/u ondersteunen. Toch is veelvuldig uit onderzoek gebleken dat een helm bij veel ongevallen ernstig letsel kan voorkomen. Het gebruik van de fietshelm is dus sterk aan te raden.

Gebruik je medicijnen? Controleer of je mag fietsen

Sommige medicijnen hebben invloed op de rijvaardigheid, bijvoorbeeld omdat ze slaperigheid of duizeligheid veroorzaken. Als je een nieuw medicijn krijgt, dan moet je arts of apotheker je hierover informeren. Maar je kunt het ook terugvinden in de bijsluiter of aan een waarschuwing op de verpakking.

Zet de ondersteuning lager of uit

Zeker als je een e-bike hebt met een rotatiesensor, dan is het veiliger om de ondersteuning pas in te schakelen als je goed en wel op het zadel zit. Op die manier voorkom je dat je fiets er tijdens het lopen naast de fiets opeens door de ondersteuning vandoor gaat.

Draag je een bril?

Leesbril, varifocus, tv-bril: elke bril is anders en niet elk exemplaar is even geschikt om mee te fietsen. Informeer daarom bij je opticien of je met jouw bril veilig de weg op kunt.

Zien en gezien worden

Goed zicht is essentieel, zowel voor je eigen veiligheid als die van anderen. Zorg daarom voor goed werkende verlichting, maar ook voor kleding met lichte of opvallende kleuren en eventueel reflecterende strepen. Tip: maak regelmatig je lampen en reflectoren schoon.

Een spiegel voor je gemak

Als je moeite hebt met achterom kijken of daardoor snel je evenwicht verliest, kan een spiegel op het stuur uitkomst bieden. Vooral aan de linkerkant is dat handig, want dan hoef je niet meer over je schouder te kijken. Maar een tweede spiegel aan de rechterkant zorgt ervoor dat je net wat meer zicht naar achteren hebt. Laat je goed adviseren over de spiegel die bij jou past en de juiste plaatsing hiervan.

Bewegingsoefeningen voor de fiets

Je kunt jezelf trainen om beter je evenwicht te bewaren. Bijvoorbeeld door ’s ochtends en ’s avonds tijdens het tandenpoetsen even op één been te gaan staan. Wissel links en rechts af; op die manier train je elke dag om beter je evenwicht te bewaren. Meer bewegingsoefeningen om fit te blijven - vraag ernaar

Antislip pedalen

Er bestaan speciale pedalen die de kans op het wegslippen van je voeten kleiner maken. Maar wat voor pedalen je ook gebruikt, pas bij voorkeur ook je schoenen aan: met rubberen zolen glijden je voeten veel minder snel van de pedalen dan met leren zolen.

Fiets goed afstellen

Het kan geen kwaad om je fiets opnieuw af te stellen of dit te laten doen. Bijvoorbeeld door het zadel lager te zetten om op- en afstappen gemakkelijker te maken. Je kunt dan sneller reageren op onverwachte situaties omdat je met je voeten beter bij de grond kunt. En door je stuur in de juiste positie te zetten, kun je eenvoudiger een rechtere fietshouding aannemen.

Oversteken? Afstappen!

Als je een straat moet oversteken, kun je het beste even afstappen. Zeker als je moeite hebt met achterom kijken. Kijk rustig beide kanten op en steek dan pas de straat over, lopend of fietsend.

Verdeel bagage over je fiets

Probeer om zo weinig mogelijk grote en zware spullen mee te nemen op de fiets, zoals boodschappentassen. Doe je dit toch, verdeel de bagage dan zo goed mogelijk over de fiets, bijvoorbeeld door twee fietstassen te gebruiken.

#MetDeVeeloo blog