Skip to main content

Elektrische fietsen worden jaar na jaar comfortabeler. Ook de versnellingen van de e-bikes evolueren mee. Het meest geavanceerde versnellingssysteem is momenteel de traploze automatische versnelling. Hier gaan we dan ook graag even verder op in.

Verschillende versnellingssystemen bij e-bikes

De versnellingen op je elektrische fiets bepalen hoeveel omwentelingen je maakt met je trappers. Bij een hoge/zware versnelling maak je minder omwentelingen per minuut en moet je dus harder trappen. Het omgekeerde gebeurt bij een lage versnelling. Je maakt meer omwentelingen met je trappers en fiets dus makkelijker.

Om tot de kern van ons verhaal te komen, overlopen eerst graag even de meest courante versnellingssystemen voor elektrische fietsen.

We onderscheiden 2 belangrijke groepen:

  • Buitenversnelling of derailleur
  • Binnenversnelling of naafversnelling

Bij de naafversnelling kunnen we nog verder gaan opspliten:

  • Klassieke naafversnelling met vertanding (vb. Nexus)
  • Manuele traploze naafversnelling (vb. Enviolo)
  • Automatische traploze naafversnelling (vb. Enviolo Automatiq)

Belangrijke kanttekening hierbij is dat je enkel bij naafversnellingen kan opteren voor riemaandrijving.

Klassieke naafversnelling met vertanding

De meest gebruikte naafversnelling van de afgelopen jaren is vast deze. In de volksmond ook vaak gekend als een Nexus versnelling naar de meest bekende variant van Shimano. Deze kan je aan het stuur bedienen met een draaihandvat voorzien van een aantal nummers. Zo heb je ondermeer een Nexus 5 , Nexus 7 en Nexus 8 variant.

Manuele traploze naafversnelling

Een traploze naafversnelling werkt zonder trappen/vertandingen. Zo kun je met behulp van een draaischakelaar aan het stuur de versnelling bedienen. Doordat een traploze versnelling over geen tussenstappen/trappen beschikt, heb je als het ware oneindig veel versnellingen ter beschikking.
Zo draai je snel en eenvoudig door het hele bereik van je versnellingsnaaf.

Automatische traploze naafversnelling

Van de traploze naafversnelling bestaat ook een automatische variant. Deze moet je niet meer handmatig bedienen. Het volstaat om deze bij aankoop van de fiets Ă©Ă©nmalig af te stellen op trapfrequentie best in samenspraak met je fietsadviseur.

De fiets past nu continu (automatisch) je versnelling aan. Ga je bergop, dan wordt de weerstand verminderd. Fiets je de berg af, dan schakelt de fiets automatisch terug naar een hogere versnelling. Ook bij stilstand schakelt het systeem weer terug zodat je later opnieuw comfortabel op gang komt.

Conclusie

Bij de aanschaf van een elektrische fiets is dus niet enkel de batterijcapaciteit of het motorvermogen van belang maar ook je versnellingssysteem. Laat je begeleiden en test de verschillende systemen uit. De traploze automatische versnelling is een droom voor iedereen die zorgeloos wil fietsen maar uitermate geschikt voor personen die niet goed weten wanneer ze hun versnelling moeten aanpassen.

Kalender